Lidmaatschapssites ofwel online abonnementen zijn ontzettend populair. Waarschijnlijk bestaat jouw TV aanbod al voor een deel uit verschillende abonnementen zoals Netflix, Videoland, Disney Plus, of Amazon Prime.
Maar ook voor bedrijven die digitale producten verkopen kan een abonnement of membership vorm erg interessant zijn. Ze stellen leden in staat om te leren, in contact te komen met gelijkgestemde professionals en toegang te krijgen tot anders verborgen bronnen. Dit zijn allemaal voordelen die jij je eigen klanten ook kan bieden. Als je weleens nagedacht hebt over het uitbreiden van je bedrijfsactiviteiten met online producten, lees dan vooral verder voor de vijf belangrijkste voordelen van lidmaatschapssites. Ook wel membership sites of abonnementen sites genoemd.
Het belangrijkste voordeel van een lidmaatschapssite voor jou als ondernemer zijn de terugkerende inkomsten. Een terugkerende inkomstenstroom geeft je een zekere rust en regelmaat in je inkomsten.
Als je een ondernemer bent die online cursussen of andere digitale producten verkoopt via je website, is het vrij eenvoudig om een ā€‹ā€‹lidmaatschapsservice toe te voegen aan het huidige verdienmodel. Afhankelijk van de huidige fase van je bedrijf heb je misschien al alles (of bijna alles) wat je nodig hebt om je site te lanceren en inkomsten te genereren.
De sleutel tot succes is weten welke prijs je het beste kunt hanteren voor je abonnement. Stel je prijs te hoog en je schrikt potentiële leden af. Maar als de prijs te laag is, loop je mogelijk honderden (of zelfs duizenden) Euro’s per maand mis. Vergelijk je idee en aanpak met andere sites binnen jouw niche. Een goed overzicht van de collega’s binnen jouw niche geeft een beter idee voor het bepalen van de prijs.
Als ondernemer moet klantloyaliteit hoog op de prioriteitenlijst staan. Je wilt dat je klanten fans worden van jou, je merk en de producten of diensten die je aanbiedt. Maar dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit hebben nou eenmaal tijd nodig. Klantenloyaliteit moet je verdienen. Een bijkomend voordeel van een lidmaatschapssite is dat het je publiek een online plek biedt om samen te komen. Je geeft ze toegang tot jou, je community, je merk en alle kennis die je te delen hebt. En dat is de basis voor een loyale klant. Hoe meer contact momenten je hebt met je publiek, hoe gemakkelijker het wordt om loyale merkvolgers te krijgen.
Hier een voorbeeld: Stel dat je een SEO-consultant bent met veel volgers op sociale media. Je besluit om een ā€‹ā€‹lidmaatschapssite te maken als een manier om terugkerende inkomsten te genereren en jouw merknaam naar een hoger niveau te tillen. Naast lidmaatschapsbijdragen kun je zaken aanbieden zoals: SEO-advies, webinars, online cursussen, persoonlijke coaching, e-books en gerelateerde services, zoals het schrijven van inhoud. Het hebben van een plek om al je leden te verzamelen, geeft je een ideaal publiek dat waarschijnlijk erg open staat voor het kopen van je andere aanbiedingen.
Een lidmaatschapssite geeft je de mogelijkheid om met je publiek te communiceren. Alle vragen en opmerkingen geven je tevens inzicht in je eigen product en bieden kansen om je producten te verbeteren of om nieuwe producten te ontwikkelen waar vraag naar is. Als iemand al eerder bij je heeft gekocht en daarbij hele goede ervaringen heeft, dan zal deze persoon eerder geneigd zijn om je volgende product ook aan te schaffen. Iemand die bereid is te betalen voor toegang tot je leden site, heeft al vertrouwen in je capaciteiten en je producten.
Het verkopen en promoten van producten zou niet het enige doel moeten zijn van je lidmaatschapssite. Zorg er wel voor dat je de primaire verantwoordelijkheid naar je leden niet uit het oog verliest: waarde leveren. Maar de mogelijkheid om upsell producten te verkopen aan een vast publiek kan erg lucratief zijn.
Online personal branding en brancheautoriteit gaan jou onderscheiden van je concurrenten op het wereldwijde web. Je wilt als een autoriteit in jouw vakgebied worden gezien. Van het verbeteren van je SEO tot het verkrijgen van vertrouwen in je producten en aanbiedingen, autoriteit voegt waarde toe aan je bedrijf.
Wanneer je een succesvolle lidmaatschapssite hebt, laat je de wereld daarmee zien dat je binnen jouw niche iets unieks te bieden hebt van uitstekende kwaliteit.
Bescheiden zijn hoeft niet. Je mag best duidelijk op je site vermelden hoeveel leden je al hebt binnen je lidmaatschapssite. Potentiële klanten zien daarmee dat er (een hoop) andere mensen zijn die graag betalen voor de kennis en kunde die jij met je klanten deelt. Bedenk ook dat jouw leden klanten zijn die waarschijnlijk vol lof over je zullen spreken. Berichten van tevreden klanten zullen zich online verspreiden en dat helpt je autoriteit nog verder te versterken. Dat is krachtig. Naarmate je autoriteit binnen je branche groeit, neemt ook je bereik en geloofwaardigheid toe. Daarmee krijg je uiteindelijk meer leden binnen je site en dus meer geld op je rekening.
Zaken als omzet, verkoop en branche-autoriteit zijn natuurlijk belangrijk, maar een bijkomend voordeel van het bouwen van een lidmaatschapssite is de mogelijkheid om je publiek te helpen. De meest succesvolle online producten waren in eerste instantie niet gebaseerd op het uitgangspunt om geld te verdienen. Ze zijn gebouwd vanuit het idee om andere mensen te helpen slagen. Hun succes is jouw succes.
De SEO-consultant uit het bovengenoemde voorbeeld heeft het potentieel om aanvullende producten en diensten aan leden te upsellen om extra inkomstenstromen op te bouwen. Maar voordat die upsells gekocht worden, moet er van jouw kant een toewijding zijn om de leden te helpen hun doelen te bereiken. Als je je publiek helpt, helpen ze jou vaak ook. Geef ze waarde, beantwoord hun vragen en laat zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Van daaruit hoeft je eigenlijk al niet veel (of geen) upselling meer te doen. De kansen zullen zelf naar je toe komen. Het geeft enorme voldoening om iemand anders te helpen zijn doelen te behalen. Met een lidmaatschapssite is er geen tekort aan mensen die je kunt helpen. En daar pluk jij de vruchten van, zowel in persoonlijk als in financieel gewin.
Wil je meer weten over het aanbieden voor jouw online producten? Download NU mijn gratis Startersgids!
Creëer en Verkoop je Eigen Online Cursus met Succes!
50% Complete
Download voor je gaat eerst mijn Gratis Startergids! En ontdek alles over het online verkopen van jouw expertise!