'Elk nadeel heb z’n voordeel!' Zo ook het ondernemen vanuit huis of vanuit een momenteel lege werkplek. We mogen even geen kant op, maar dat kan weleens gunstig uitpakken voor je bedrijf. Ik zal je uitleggen waarom.
Als je gewend bent om persoonlijke service te bieden, zoals het geven van trainingen, advies en presentaties aan één of meer mensen tegelijkertijd is dit het moment om (voorlopig) volledig over te schakelen op het online aanbieden en verkopen van je persoonlijke producten. Dat hoeft overigens niet persé te zeggen dat je aanpak veel minder persoonlijk wordt.
De vraag voor veel ‘offline’ ondernemers is vaak: "Zal online net zo effectief zijn als persoonlijk contact met mensen?" Als je gewend bent om persoonlijk met je klanten te werken kan ik me goed voorstellen dat je twijfelt of het wel zinvol is om jouw trainings- en coachings activiteiten online te gaan doen. Echter kan die twijfel je ervan weerhouden om actie te ondernemen en te blijven afwachten. Misschien kun je alleen maar redenen bedenken waarom je jouw diensten niet online zou moeten verkopen. Probeer de beperkingen die er gelden nu eens om te zetten in kansen. Misschien gaat er daardoor wel een wereld voor je open? In plaats van je te concentreren op hetgeen je mist, ontstaan er nieuwe aanvullende manieren om je bedrijf nu en straks als alles weer ‘normaal’ is, nóg succesvoller te maken.
Stel dat je een trainer of coach bent die mensen leert spreken en presenteren voor publiek. Dan zul je in persoonlijke trainingssessies mensen leren om voor een groep een verhaal te vertellen en dus te presenteren. In de offline vorm worden dit soort trainingen individueel of in groepen gegeven, zodat mensen eraan kunnen wennen om persoonlijk voor een ‘live publiek’ te presenteren en feedback van het publiek te krijgen. Nu we echter het online-tijdperk sneller tegemoet zijn gegaan dan ooit, waarbij we presenteren en vergaderen online voor de camera, worden presentatievaardigheden nog belangrijker. Hier liggen voor een dergelijke coach dus juist mogelijkheden om hierop in te springen. De persoonlijke training is over te zetten in een online training, met de nodige aanpassingen.
Zo ook voor sport trainers en coaches. Op dit moment kunnen we niet naar de sportschool en veel mensen kiezen ervoor om thuis te gaan trainen. Dat vraagt een andere aanpak, want de meeste mensen hebben geen apparaten en gewichten om thuis mee te trainen. Eén van de oplossingen daarvoor is bijvoorbeeld het trainen met je eigen lichaamsgewicht. Een sportcoach of personal trainer zou hierop in kunnen springen door het aanbieden van persoonlijke lessen via Zoom (of vergelijkbare software), om je zo van afstand persoonlijk te begeleiden in het correct uitvoeren van je oefeningen. Het kan daarnaast voor een personal trainer ook heel rendabel te zijn om lessen op te nemen voor de camera en bijvoorbeeld via een abonnement op zijn of haar bedrijfswebsite te gaan verkopen. Speciaal gemaakt voor klanten die niet persé persoonlijke begeleiding nodig hebben, maar wel een compleet trainings regiment van hun favoriete coach willen hebben. Op een dergelijke website kan de ondernemer dan zijn of haar programma aanbieden, in allerlei variaties.
Als je eenmaal bereid bent om beperkingen om te zetten in kansen, kun je momentum gaan creëren. Misschien kom je op wel allerlei nieuwe ideeën, waar je van tevoren nog niet aan had gedacht. Vaak zijn we creatiever als we in een hoekje worden gedreven. Als de druk erop staat, zijn we eerder geneigd om allerlei uitwegen en nieuwe ideeën te bedenken. Beperkingen dwingen onze hersenen om vindingrijker te denken. En dit is het moment om daar gebruik van te maken.
Misschien gaan er al ideeën door je hoofd voor een eerste webinar of een online training die je zou kunnen geven. Of klinkt een online lidmaatschap je als muziek in de oren? Misschien is een uitgebreide online cursus iets om over na te denken. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Bovendien opent een online bedrijf de toegang voor veel meer mensen dan je tot nog toe had gedacht.
Online ondernemen gaat niet meer verdwijnen en inmiddels is e-learning en online leren al helemaal ingeburgerd. Lidmaatschapsomgevingen en online cursussen worden steeds meer een uitstekend verdienmodel voor online- én offline bedrijven. Het geeft je als ondernemer de mogelijkheid om makkelijk een goed contact op te bouwen met je klanten en om bereikbaar te zijn voor een groot publiek.
Zet eens wat ideeën voor jezelf op papier, wat zijn de online kansen waar jij wat mee kunt? Als je al offline klanten hebt, ga er dan eens mee praten? Een deel van je klanten zal het geen probleem vinden om even tijd voor je te maken, dan kun je bijvoorbeeld met elkaar bellen via Zoom. In Zoom kun je bovendien dat gesprek opnemen, dat je later kunt gebruiken voor het maken van je (digitale) product. Vraag aan je klant eerst wel even toestemming natuurlijk! Met deze manier van werken kom je er gauw achter waar vraag naar is en leg je een hele goede basis voor het maken van een succesvol online product.
Creëer en Verkoop je Eigen Online Cursus met Succes!
50% Complete
Download voor je gaat eerst mijn Gratis Startergids! En ontdek alles over het online verkopen van jouw expertise!